Det är en smutsig, smutsig värld

Jag förstår mig inte riktigt på Alliansens jobbpolitik, på tal om deras nya löften idag; tre miljarder kronor under två år ska läggas på coachning, praktik och utbildning.

Men, har vi inte redan konstaterat att det inte fungerar? Praktik t ex, fungerar ju inte i verkligheten även om det är en fin teoretisk tanke. Varför ska någon någonsin tillsvidareanställa någon på heltid, om man kan ha praktikanter alldeles fo' frizzle? Praktiktjänster fungerar ju bara om det finns någon sorts anställningsgaranti eller något. Jag är ju inte politiker förvisso, bara en simpel arbetare, men jag vet ju hur arbetsgivare i åtminstone min branch fungerar... och inte kommer de ge fler personer jobb tack vare att regeringen satsar tre miljarder på praktiktjänster. Nej, sanna mina ord.
Och coachning, det är sen hyfsat länge tillbaka dokumenterad idioti.
Utbildning är i och för sig grymt, men jag vet inte om jag tror på det med tanke på hur Alliansen "styrt upp" komvux.

Björklunds elitskola är också en grej jag funderar på. Idén är (och lyssna noga nu för det här är enda gången jag säger såhär om folkpartistiska idéer) inte så dum. Jag menar, det måste gå att fånga upp de elever som ligger långt före sina klasskamrater på samma sätt som man måste fånga upp de som ligger efter. Men elitskola, elitklasser, är det verkligen rätt väg att gå? Är det bra att helt och hållet separera de som är väldigt begåvade inom något ämne från de andra, och de andra, vad blir de? B-klass? De som inte håller måttet?
Kan man inte tänka sig typ.. fler lärare? Resurser till de som ligger bakom, stöd och hjälp och utmaningar till de som ligger före - utan att för den sakens skull placera dem i någon sorts a-klass. Vårda begåvningen tills de är gamla nog att själva välja, typ när de söker in på gymnasiet? Jag tror att man kan hjälpa alla individuellt, men man måste satsa mer pengar på skolan!!!!!!!!

Integrationsminister (!!!!!!!!!!!) Nyamko Sabuni är ju också intressant, på sitt alldeles egna vis. En låglönesektor för invandrare med dålig utbildning. JA! Fan vad bra, Nyamko. Du kanske skulle söka jobb som segregationsminister istället, för det verkar mer vara din grej. Alltså, hur idiotisk kan man vara? Vad skulle det vara för sektor? Ska vi hitta på nya jobb då, bara så att invandrare kan få ett dåligt betalt jobb att gå till? Hotellstäd, diskare, toalettskrubbare? Men vänta nu Nyamko, det är redan maximalt många invandrare på de sämst betalda tjänsterna i samhället, vi behöver inte ändra ett dugg.
Men du, däremot kanske vi skulle kunna skapa en låglönesektor till etniska svenskar med dålig utbildning, och som knappt behärskar svenska språket? Jag menar, att "det hjälper självkänslan att ha ett jobb även om det är dåligt betalt" passar nog bättre in på folk som är födda och uppvuxna här i Sverige, har haft alla chanser att utbilda sig och som vid 25 års ålder borde kunna skriva begriplig svenska, än på en hjärnkirurg från Irak som får nöja sig med att bädda feta, rika, vita mäns hotellsängar. Jag tror inte hans självkänsla blir på topp av det, vad tror du Nyamko?

I övrigt: har folknazisterna och sverigedemokraterna samma partiledning?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0