En reflektion, eller två.

Jag känner att jag måste inleda det här inlägget med att poängtera att jag inte är en dålig förlorare. Det är inte valresultatet som sådant jag ska kritisera - alliansen fick helt enkelt fler röster än de rödgröna, och det är bara för mig och mina underbara vänner att fortsätta kämpa :)

Dock. Jag har en del åsikter om valresultatet, eller framförallt reaktionerna på valresultatet.

För det första: på många håll, på olika forum på internet, har det gapats om att miljöpartiet ska ta sitt ansvar och samarbeta med alliansen (för att bilda majoritetsregering och därmed slippa SD som vågmästare). Mitt korta svar på detta är: nej, det ska de inte.
Jag har även ett längre svar - är du inte intresserad kan du scrolla ner lite.
Miljöpartiet gick till val tillsammans med socialdemokraterna och vänsterpartiet. De profilerade sig som en del av tre, en rödgrön koalition. Alltså har deras väljare inte bara röstat på miljöpartiet, utan även för en rödgrön regering. Precis som att folk som röstade på folkpartiet även lade en röst på en alliansregering. Därför vore det ett svek mot MP's väljare att gå ihop med alliansen. Det vore även ett svek mot alliansen väljare, då de valt bort miljöpartiet för alliansens miljöpolitik. Även folk som röstat på miljöpartiet trots att de varit emot det rödgröna samarbetet skulle förlora på ett samarbete mellan mp och alliansen, då alliansen miljöpolitik på en hel del punkter skiljer sig från mp's, och mp skulle få stryka på foten i en massa frågor. Ska mp sitta i en regering som vill utöka kärnkraften, när de under hela valkampanjen starkt satt sig emot detta? Jag tror inte det är bra för mp's förtroende. Skulle det bli det omvända, att mp skulle "vinna" i kärnkraftsfrågan skulle det vara ett svek mot de som röstat för alliansen och därmed för kärnkraft. Dessutom skiljer sig mp's övriga politik ganska rejält från alliansens, så nej - jag tycker inte att det är miljöpartiets ansvar att agera stöd åt alliansen.

För det andra: "Det är viktigt att säga att de rödgröna har ett splittrat valresultat. Miljöpartiet har gått fram, och Socialdemokratin gör ett andra katastrofval i rad, och Vänsterpartiet går dåligt. Det ger en ny bild av hur de rödgröna ser ut" säger Fredrik Reinfeldt i sin presskonferens idag.
Låt mig påpeka detta: JA, socialdemokraterna och vänsterpartiet fick sämre siffror än i valet 2006. Det fick även centerpartiet, folkpartiet och kristdemokraterna. Faktum är att kristdemokraterna gjorde ett sämre val än vänsterpartiet, sett till hurdana siffror de hade 2006. Så, två av tre partier i det rödgröna samarbetet fick sämre siffror i det här valet jämfört med det förra. Det är 66.6% av de rödgröna som alltså gjorde ett dåligt val.
Tre av fyra allianspartier gjorde ett dåligt val. 75%. Är det då inte lite magstarkt av Reinfeldt att kalla de rödgröna för splittrade?

Två små reflektioner bara. En reflektion om det absolut värsta kommer sen.

Adiööö

(ps. ett annat alternativ är ju att vi inför riktig demokrati i sverige. Jag antar att ni inte vet vad jag pratar om - det gör jag knappt själv - men jag har en liten känsla någonstans av att demokrati en gång innebar folkstyre. Ni vet, störst parti får störst makt, näst största parti får näst störst makt... Helt crazy tanke, men sån är jag.)

Kommentarer
Postat av: Yvette

Ja, helcrazy tanke! Du är så knas, Sonja. Varför ska det största partiet få störst makt när det näst största kan få det?



Galen du är :)

2010-09-20 @ 21:46:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0