Sanningen.

Idag fick jag höra av en alliansare att man tjänar tusenlappar i månaden på sänkningarna av inkomstskatten.
Här kommer sanningen. (Detta är då min personliga situation - det enda jag kan vara helt säker på.)

Jag har fått drygt 300:- mer efter skatt efter skattesänkningarna.
Visst är det trevligt med några hundringar extra i plånboken den 25e men efter att jag betalat alla mina utgifter har jag - guess what - MINDRE i plånboken än innan skattesänkningen. Varför? Jo, för att min a-kasseavgift har ökat med några hundra procent, samt "arbetslöshetsavgiften" (som betalas av alla som inte varit arbetslösa under månaden. Inte ett öre av dessa går till a-kassan, det går direkt till staten) varierar beroende på hur hög arbetslöshet det är inom den bransch till vilket fack man hör.
Alltså: dessa avgifter ligger på facket, alltså ser det ut som att det är facket som kostar en jävla massa pengar. Varje månad betalar jag 804:- till facket. 140 (!!!) av dessa kronor är medlemsavgift. 125:- går till arbetslöshetskassan. Det är 265:-. Resten - 539 kr - går direeeekt ner i statens kassa. Det är mer pengar än jag fått i sänkt skatt. Vad är skillnaden? Jo, regeringen kallar inte detta för skatt, utan de har på ett smidigt vis lagt allt detta på facket och jag kan bara förutsätta att detta är för att underminera fackets ställning.

Facket är det viktigaste vi har. Facket tar fighten för den enskilde arbetaren när denne blir illa behandlad. Facket ser till att man inte behöver arbeta för oskäliga löner. Facket ser till att du har en arbetsmiljö man faktiskt kan arbeta i. Facket ser till att kollektivavtal följs. Facket står på arbetarens sida.
Alliansen har med sitt trixande med avgifter fått det att se ut som att facket kostar en jävla massa pengar, vilket har resulterat i att MASSOR med människor gått ur. Vilket ger facket en svagare ställning gentemot arbetsgivaren. Vilket är precis vad alliansen vill.
Alliansen har gjort det enklare att starta företag, det är sant. Men de har gjort det på bekostnad av oss som "bara" är anställda.

Alla människor i Sverige kan inte starta och driva företag. Vissa kommer alltid vara simpla arbetare, anställda. Jag vill verkligen inte behöva stå själv gentemot min arbetsgivare om jag blir illa behandlad. Jag vill ha en organisation som stöttar mig, som kan avtalet utan och innan och som vet hur man tar fighten om något är snett på ens arbetsplats.
Så, all included har jag gått 239:- BACK varje månad sedan skattesänkningen, och min trygghet som anställd är underminerad.
På vilket sätt är Moderaterna ett arbetarparti nu igen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0