Vissa stjärnor lyser helt enkelt starkare än andra.

Stellan Skarsgård framförde ett helt lysande tal i lördags. Så lysande, att jag måste återge det.

Det är lite konstigt att jag är här överhuvudtaget, för jag brukar inte göra sånt här och jag är inte partipolitiskt engagerad i något parti, men det här valet i år är nog det viktigaste val jag upplevt hittills i mitt liv.
Och varför det? Jo, för att nuvarande regering håller på med en stor omställning, omförvandling av Sverige som vi inte kan ta tillbaka om fyra år.
För några månader sen så köpte min förra fru och hennes grannar det hyreshus som dom bor i. En vecka senare sålde en av grannarna lägenheten som han hade köpt för 6 miljoner för 11 miljoner – en vinst på 5 miljoner av pengar som vi ägde tillsammans tidigare. 5 miljoner, det är – vad kan det va? - 10-15 sjuksköterskor ett år, 10-15 poliser. Det är alltså en dålig affär för oss.
Och varför säljer man då ut om det är en dålig affär för Sverige? Jo, det är inte för att göra en bra affär utan det är för en idé, en princip, en dogm. Den här idén går ut på att staten ska inte äga, det allmänna ska inte äga, vi ska inte äga nånting tillsammans, Sverige ska inte äga. Om man frågar varför får man ofta ganska luddiga svar och till slut, efter några följdfrågor så blir det nästan som när ett barn svarar som känner sig trängt: Därför! Varför? Därför. Varför... därför...
Idén att staten inte ska äga nåt, att vi samhället inte ska äga nåt är en lika extrem idé som den motsatta idén som den hårdföre kommunisten har som säger att privat ägande är brottsligt, staten ska äga allt. Det är en lika extrem idé, men det känner de nog inte riktigt när man säger... varför?
Ibland så får man då svaret ”Ja, men det blir mer konkurrens om man säljer ut alltihop”. Ja, konkurrens kan ju vara bra. På löparbanan är konkurrens bra, inom fotbollslaget - inte bra. Så konkurrens är inte alltid bra.
De säger: "Staten kan inte sköta företag", men det är ju fel för av alla dom utförsäljda företag som vi har, från Celsius till Vin & Sprit så har det varit bra, lönsamma företag som dragit in mycket pengar till alla oss. Varför? Därför.
Det är ju inte så att Sverige de senaste 50 åren, när vi haft.. när vi har drivit själva och ägt våra skolor, våra sjukhus, och hela företag som har dragit in pengar till oss...  Det är ju inte så att under dessa 50 år så har det här samhället inte fungerat. Vi har ju hela tiden under de här 50 åren legat i topp i världen vad det gäller levnadsstandard, utbildning och sjukvård. Så varför är man så desperat för att ändra ett fungerande system? Därför!
Om man ska bygga en motorväg här i Stockholm så ägnar man år åt att göra grundliga utredningar, mätningar. Alternativa rutter planeras och undersöks och det tar flera år att komma fram till ett beslut. Vilka grundliga utredningar har gjorts av privatisering, om utförsäljning av våra gemensamma egendomar? Inga egentligen, för det behövs inte, det är en dogm, en trossats lika hård och viktig som vilken trossats i vilken religion som helst: Staten ska inte äga, folket ska inte äga, Sverige ska inte äga.
En anledning, en av anledningarna till att jag är minst sagt lite skeptisk till utförsäljningen av våra egendomar är att jag spenderat en hel del tid i det mest privatiserade landet i hela världen, i USA. Där är ju nästan allting ägt av företag, ofta stora företag; sjukhusen och universiteten, de försökte till och med privatisera delar av krigsmakten i Irak och det fick förödande resultat.
USA lägger mer skattepengar på utbildning än något annat land i världen, ändå är inte skolorna fria, universiteten är inte fria, det är väldigt orättvist beroende på var du bor vilken sorts skola du får gå i. Det fungerar inte.
USA ligger på 26:e plats bland världens nationer vad det gäller kvalitén på utbildning, 1:a ligger faktiskt Finland som nästan inte har några privatskolor alls.
Min fru... min fru är från Ohio, i USA, hennes far, min svärfar alltså. Han fick ett slaganfall, en stroke i våras och hamnade på sjukhem. Det skapade panik i familjen för hur skulle man få tag i pengar, för försäkringen täckte bara ett par månader på sjukhemmet, sen skulle han kastas ut på gatan. Man kunde inte ta och inteckna gården mer för den var redan intecknad för hans mamma var 104 år och levde fortfarande, hon hade levt lite längre än vad budgeterats för.
USA lägger mer skattepengar på sjukvård än något annat land i världen, ändå är den inte gratis. Och ändå är den inte för alla. På listan över tillståndet i olika stater, även där, när det gäller sjukvården ligger USA på 6:e plats. På listan över vilka länder som har lägst spädbarnsdödlighet i världen, där Sverige ligger på 3:e plats, där ligger USA på 44:e plats, strax efter Kuba. Amerikas förenta stater har alltså en spädbarnsdödlighet som är mer än dubbelt så stor som vår spädbarnsdödlighet men det är vårt sjuksystem som Alliansen vill förändra. Det är vårt sjuksystem som dom vill sälja ut och privatisera efter amerikansk modell.
Jag har stort förtroende för många i Alliansen, det är mycket kloka människor, men de har blinda fläckar och jag tror att det här är en av dem.
Jag skulle vilja att de ägnade fyra år i opposition åt att försöka förklara för mig varför det är så bra att staten, dvs vi och Sverige inte äger nåt. Varför är det bra att Sverige inte äger? Varför är det bra att Sverige ägs?
Inget av de här tre partierna som är här idag representerar precis vad jag står för. Jag håller inte med dem om allt, inte nåt av dem. Men vissa saker i vissa partier, det finns moderater som jag håller med om vissa saker också, men jag kommer ändå rösta på ett av de här partierna i år för det här är ett viktigt val och vi kan inte göra om det om fyra år för då är det för sent.
När vi väl har sålt ut så har vi sålt ut, då är det bytt bytt, kommer aldrig mer igen. Gå och rösta nu på söndag, för det är ett viktigt val, det är ett avgörande val som inte kan rättas till om fyra år.
Och om ni inte är hundra procent säkra på att privatiseringen och utförsäljningen av vårt samhälle är absolut det bästa för framtiden, för Sveriges framtid, våra barn och barnbarn, då måste ni rösta på ett av de här tre partierna, även om ni håller med moderaterna, även om ni är Fredrik Reinfeldt.
Hade Alliansen styrt i Norge så hade norrmännen inte haft trehundratusen miljarder kronor i sin skattkista. De pengarna hade legat i andra kistor.
Men det viktiga är... om ni inte är hundra procent säkra, rösta på nån av dom här tre på söndag.


Kommentarer
Postat av: Yvette

Hans tal var helt otroligt!

2010-09-13 @ 22:26:47
Postat av: carro

briljant!

2010-09-14 @ 17:25:34
Postat av: Kalle Balik

Om jag inte redan var på den goda sidan så skulle jag vara det efter det här talet.

2010-09-15 @ 12:24:06
URL: http://jattestorapistoler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0